Toen België onafhankelijk van Nederland werd, wat bepaalde toen de grens tussen nederlands en belgisch limburg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De Belgen waren in Limburg als bevrijders binnengehaald en hielden het gehele Limburgse grondgebied bezet, behalve Maastricht en Mook omdat daar een Hollands garnizoen gelegen was.

Bij de vredesonderhandelingen woog de hoofdstad van de provincie even zwaar als het landelijk gebied. Daarom werd besloten Limburg op te delen in een oostelijk en westelijk gebied met de Maas als grens.

Het antwoordt op je vraag is dus, dat het bezit van Maastricht de grens bepaalde tussen beide Limburgen. Als de Belgen de vesting Maastricht hadden veroverd was heel Limburg naar Belgie gegaan.